Opeopiskelijan viikko

Fysiikan lähettiläs Paavo tässä terve!

Yliopistossa opiskelijan viikon sisältö voi vaihdella huimasti. Omat valinnat vaikuttavat paljon – mitä kursseja aikoo suorittaa, milloin maistuu lounas ja mitä puuhaa luentojen jälkeen.

Tässä postauksessa kerron viime viikostani, joka näytti kalenterissa tältä:

Maanantai
Viikko alkoi leppoisasti. Aamupäivällä tapasin Normaalikoululla matematiikan sivuaineharjoitteluni ohjaajan. Hänen kanssaan kävimme läpi viime perjantaina pitämäni lukion pitkän matikan kaksoistunnin. Lisäksi esittelin tuntisuunnitelmani tiistain seiskaluokkalaisten matikan tunnille.

Mielestäni on tärkeää, että pääsemme opeopinnoissa harjoittelemaan opettamista tunteja pitämällä. Harkkatunneilta jää käteen hyviä käytännön vinkkejä sekä varmuutta opetukseen.

Maanantaina kävin lisäksi seuraamassa sivusta "oikean opettajan" pitämää matematiikan tuntia. Tunteja seuraamalla pääsee hauskasti kurkistamaan erilaisia opetustyylejä.

Tiistai
Tiistaina aloitin aamun opettamalla seiskaluokkalaisille ympyrän kehän pituutta. Pureuduimme aiheeseen tutkimalla erikokoisia ympyränmuotoisia esineitä (mm. tennispallopurkki, sitruunapuristin, säilyketölkki) ja määrittämällä jokaisen esineen kehän pituuden suhteen halkaisijaan. Arvoksihan pitäisi tulla π, ja lähelle sitä päästiinkin!

Tiistai olisi jatkunut ydinfysiikan luennolla, mutta päätin jättää sen väliin. Usein meillä fysiikan luennoilla ei ole erillistä luentopakkoa, vaan jokainen voi itse pohtia miten oppii parhaiten kurssilla käsiteltävät asiat. Jälkiviisaana voin todeta, että minun olisi kannattanut osallistua luennolle. Nyt nimittäin tuntuu, että olen pudonnut kärryiltä ja aion suorittaa kurssin paremmalla panoksella ensi syksynä.

Luennon jälkeen ohjelmassa oli ydinfysiikan demotilaisuus. Demot, eli eräänlaiset kotitehtävät, ovat oleellinen osa fysiikan opiskelua. Fysiikan kursseilla saamme joka viikko n. 5 tehtävää kotona ratkottavaksi. Tehtävien ratkaisuja käydään porukalla läpi demotilaisuuksissa. Demoista saa pisteitä kurssiarvosanaa varten, mutta vieläkin tärkeämpänä niiden avulla oppii laskemaan ja ymmärtämään fysiikkaa!

Keskiviikko
Luen yliopistossa fysiikan ohella sivuaineena matematiikkaa. Keskiviikko starttasi matematiikan kurssin demotilaisuudella. Näissä demoissa pidetään kotona ratkottavien tehtävien lisäksi yksi pistokoe jokaista demokertaa kohti. Tällä kertaa pistari meni mukavasti.

Lounaan jälkeen suuntasin Normaalikoululle seuraamaan lukion fysiikan kaksoistuntia. Olin opettanut ryhmälle aiemmin kuuden tunnin verran, ja nyt käyn seuraamassa heidän opetustaan toiset kuusi tuntia. Kurssi käsittelee lämpöoppia ja tunnilla käytiin läpi mm. tilanmuutoksia.

Torstai
Aamulla jatkettiin seiskaluokkalaisten kanssa matematiikkaa. Tällä tunnilla laskettiin kehän pituuteen liittyviä laskuja. Päivän aikana oli myös päällekäiset ydinfysiikan ja matematiikan luennot. Opetus pyritään järjestämään siten, että päällekkäisyyksiä ei synny, mutta joillakin kurssivalinnoilla saattaa osua samanaikaisia tapaamisia. Tällöin opiskelijan tulee itse päättää miten tilanteen hoitaa.

Torstain päätteeksi oli opehuoneemme tapaaminen. Opeopinnoissa jakaudumme eri opiskelualoja sekoittaviin ryhmiin, opehuoneisiin. Näissä ryhmissä harjoittelemme vuorovaikutusta, pohdimme opettajuuteen liittyviä kysymyksiä sekä teemme projektityöskentelyä. Opehuoneet ovat loistava tilaisuus kuulla eri alojen opiskelijoiden näkemyksiä opettamisesta.

Perjantai
Perjantaina suuntasin aamusta Opopäiville Jyväskylän Paviljonkiin, jonne kokoontui opinto-ohjaajia ympäri Suomen. Meiltä matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta saapui paikalle henkilökuntaa ja opiskelijalähettiläitä esittelemään tiedekuntaa opoille. Opopäivillä edustus oli mukavan erilainen tapahtuma viikkorytmiin!

Yhteenveto
Viikko koostui hyvinkin erilaisista osista. Viikon aikana opiskelin, seurasin opetusta ja opetin itse. Juuri tästä monipuolisuudesta pidän yliopisto-opiskelussa. Harvoin yksikään viikko on samanlainen toisten kanssa. Esimerkiksi tällä viikolla pitkästä aikaa en pidä yhtään harjoittelutuntia, vaan käyn vain seuraamassa tunteja.

Myös eri opiskelualojen välillä viikot voivat vaihdella huimasti. Pysykää kuulolla, sillä myös muut lähettiläät tulevat kertomaan mitä touhuavat viikkojensa aikana!

- Paavo
Opeopiskelijan viikko Opeopiskelijan viikko Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 23.40 Rating: 5