Ainejärjestötoiminnasta

Moikka! Tällä kertaa blogissa tutustutaan ainejärjestötoimintaan. Mikä on ainejärjestö ja mitä on ainejärjestötoiminta? Miksi toimintaan kannattaa lähteä mukaan? Lue tämä niin tiedät!

Mikä on ainejärjestö?
Ainejärjestö on samaa alaa (tai läheisiä aloja) opiskelevien opiskelijoiden yhdistys. Esimerkiksi oma ainejärjestöni Stimulus on psykologian opiskelijoiden järjestö Jyväskylässä. Ainejärjestö tuo yhteen saman alan opiskelijoita, toimii jäsentensä edustajana ja etujärjestönä, ajaa jäsenten etua ja valvoo opiskelun laatua. Opiskelijoille näkyvin on ainejärjestön rooli tapahtumien ja toiminnan järjestäjänä. Esimerkiksi Stimulus järjestää jäsenilleen muun muassa liikuntapahtumia, lautapeli-iltoja, bileitä, luontoretkiä, saunailtoja, koulutuksia ja improiltamia. Ainejärjestö toimii samalla tavalla kuin mikä tahansa muu yhdistys: jäsenet valitsevat keskuudestaan hallituksen, joka päättää kokouksissa asioista ja järjestää toimintaa. Hallituksen lisäksi ainejärjestössä voi olla toimihenkilöitä.

Mitä on ainejärjestötoiminta ja miten siihen pääsee mukaan?
Kaikki jäsenet voivat osallistua tapahtumiin ja toimintaan. Jos ajatus vaikuttamisesta ja toiminnan järjestämisestä kutkuttaa, voi kuka tahansa hakea hallitukseen tai toimihenkilöksi.  Eri ainejärjestöt vaihtelevat huomattavasti siinä, minkälaista toimintaa heillä on. Mahdollisia pestejä voivat olla muun muassa puheenjohtaja, taloudenhoitaja, sihteeri, koulutuspoliittinen vastaava, kulttuurivastaava, tapahtumavastaava, ekskursiovastaava ja ympäristövastaava.

Miksi ainejärjestötoiminta on niin kivaa?
Itse innostuin aktiivitoiminnasta jo fuksisyksynä, ja puolen vuoden opintojen jälkeen aloitin toimihenkilöpestini Stimuluksen kansainvälisyysvastaavana. Yhdessä toisen kv-vastaavan kanssa pyrimme tuomaan yhteen suomalaisia psykologian opiskelijoita ja psykologian vaihto-opiskelijoita muun muassa kutsumalla vaihtareita omiin tapahtumiimme ja järjestämällä erityisiä kansainvälisiä tapahtumia. Myös Tiina Autio, Stimuluksen nykyinen varapuheenjohtaja ja entinen tapahtumavastaava, innostui toiminnasta jo opintojen alussa: “Rakastuin meidän ainejärjestöön jo fuksisyksynä. Sain Stimuluksesta tosi paljon kaikkea hyvää ja halusin itse vuorostani antaa sille jotain. Siksi halusin päästä itse mukaan vaikuttamaan siihen, miltä Stimuluksen toiminta jatkossa voisi näyttää”. Tiinan mukaan parasta ainejärjestötoiminnassa on se, että pääsee antamaan jotain jäsenistölle, toteuttamaan omia visioitaan ja että on saanut mahdollisuuden tavata paljon todella upeita ihmisiä.

Mitä hyötyä ainejärjestötoimintaan osallistumisesta voi olla?
Ainejärjestötoiminnasta on paljon hyötyä myös tulevaisuutta ja työelämää ajatellen. Toiminnan kautta pääsee verkostoitumaan niin oman alan kuin muidenkin alojen opiskelijoiden ja ammattilaisten kanssa. Stimuluksessa yhteistyötä tehdään esimerkiksi muiden ainejärjestöjen, yliopiston psykologian laitoksen, Suomen Psykologian Opiskelijoiden liiton ja Keski-Suomen Psykologiyhdistyksen kanssa. Verkostoitumismahdollisuudet ovat siis valtaisat! Ainejärjestötoiminnassa oppii myös paljon uusia taitoja ja saa työelämän kannalta arvokasta kokemusta esimerkiksi tiimityöstä ja toiminnan organisoimisesta.

Summa summarum
Ainejärjestötoiminnasta saa mukavan harrastuksen, jossa oppii paljon uutta, tapaa mahtavia uusia tyyppejä ja saa arvokasta kokemusta. Loppuun varoituksen sana: ainejärjestötoiminta voi olla hyvin koukuttavaa!

Anna, psykologian opiskelijalähettiläs
Ainejärjestötoiminnasta Ainejärjestötoiminnasta Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 1.16 Rating: 5