Varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs esittäytyy

Hei kaikki!

Olen Ida-Sofia, kolmannen vuoden varhaiskasvatuksen opiskelija Jyväskylän yliopistosta, ja toimin ensimmäistä kertaa opiskelijalähettiläänä. Tällä hetkellä minun elämääni rytmittää kandidaatin tutkimuksen tekeminen, muutamat yliopiston kurssit sekä työt kuntoilukeskuksen lapsiparkissa. Toukokuun lopussa valmistun lastentarhaopettajaksi. Intensiivisten ja paljon kontaktiopetusta sisältävien lastentarhaopettajaksi valmistavien opiskeluvuosien jälkeen on mukava viettää sellaista kevättä, jossa aikataulujaan voi suunnitella itse vapaammin. Syksyllä jatkan opintojani varhaiskasvatuksen maisteriohjelmassa, ellei onni ole matkassa, ja löydän itseäni opiskelemasta varhaiserityisopetusta, jolloin saisin sekä erityislastentarhaopettajan, että laaja-alaisen erityisopettajan pätevyyden.

Ennen yliopistossa opiskelua ehdin hankkia itselleni koulunkäynnin- sekä aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajan ammattitutkinnon. Työskentelin vuoden verran kehitysvammaisten nuorten pienluokassa eräällä yläkoululla. Sieltä tieni vei Etelä-Pohjanmaan opistolle, jossa kävin vuoden ajan kasvatustieteen opintolinjaa. Tuona aikana ehdin suorittaa mm. kasvatustieteen perusopinnot ja ruotsin kielen kurssin valmiiksi Jyväskylän avoimessa yliopistossa. Kevään pääsykoevalmennuksen myötä minulle viimein aukesi paikka yliopistoa ja sain aloittaa varhaiskasvatuksen opinnot syksyllä 2014.

En ole itse alunperin jyväskyläläinen vaan muutin tänne Seinäjoelta syksyllä 2014 saatuani opiskelupaikan. Jyväskylä paikkakuntana oli itselle täysin vieras. Ensimmäisen kerran vierailin Jyväskylässä, kun saavuin tekemään yliopistolle soveltavuuskoetta ja seuraavan kerran, kun tulin katsastamaan asuntoja. Kolmas matka tehtiinkin sitten muuttokuorman kanssa ja oli aika alkaa opetella elämää uudessa kotikaupungissa. Itse olen täysin ihastunut nykyiseen kotikuntaani, jossa olen ehtynyt asustella pian jo kolmen vuoden ajan! Jyväskylä on nuorekas kaupunki (todella paljon opiskelijoita), jossa aina löytyy uutta nähtävää ja koettavaa. Nautit sitten urheilusta, hyvästä musiikista tai kahvittelusta hyvien ystävien kanssa, sinulle löytyy varmasti vapaa-ajan tekemistä täältä. Joten kannustan rohkeasti myös Teitä, jotka ette ole koskaan täällä edes vierailleet, harkitsemaan Jyväskylää tulevaksi opiskelukaupungiksi!

Sen lisäksi, että toimin opiskelijalähettiläänä, olen ollut pian kahden vuoden ajan kansainvälinen tutor yliopistolla. Tutoroin kansainvälisiä vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita, jotka saapuvat ympäri maailmaa opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon. Odotan innolla, että pääsen kertomaan siitä lisää teille myöhemmin tänä keväänä! Joten jos olet kiinnostunut kansainvälistymisestä yliopistossa, jää kuulolle!

On ilo toimia opiskelijalähettiläänä ja kertoa teille, millaista on opiskelu yliopistossa ja erityisesti varhaiskasvatuksella. Toivon koko sydämestäni, että meidän opiskelijalähettiläiden blogitekstit ja mahdolliset vierailut sinun koulussasi helpottavat sinua valintojen tekemisessä. Ja jos olet niin onnekkaassa tilanteessa, että tiedät jo, mitä pääainetta haluat hakea opiskelemaan yliopistoon, me pystymme varmasti tarjoamaan paljon tietoa myös kaikesta muusta opiskeluun liittyvästä sekä Jyväskylästä opiskelukaupunkina. Ole rohkea ja kysy, mikä ikinä sinua sitten mietityttääkin yliopisto-opintoihin liittyen esimerkiksi sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta. Me kaikki opiskelijalähettiläät olemme sinua varten.

"All you need is faith, trust and a little bit of pixie dust!" - Peter Pan

Näiden sanojen saattelemana, tsemppiä kaikkien kevääseen!
Ida-Sofia, varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs

Varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs esittäytyy Varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs esittäytyy Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 10.27 Rating: 5